Stresscoaching

Veel mensen hebben steeds vaker last van stress. Wanneer je meer van jezelf vraagt dan je denkt aan te kunnen, ontstaat er meestal stress. Het is mogelijk om stress te voorkomen. En je kan leren om te gaan met stress. Stresscoaching helpt hierbij. 

Wat is stress?

Af en toe stress hebben is niet erg. Stress is namelijk een natuurlijk overlevingsmechanisme. Dit mechanisme bereidt je lichaam voor op een extra inspanning. Bijvoorbeeld als je om wat voor reden dan ook moet vechten of vluchten. Of als je een zo goed mogelijke prestatie moet leveren.

Teveel stress

Houdt de stress langer aan en lukt het tussendoor niet te herstellen en te ontspannen? Dan kun je stressklachten krijgen. Stress kan zowel mentale als lichamelijke klachten veroorzaken. Bij mentale klachten kun je denken aan piekeren of het verlies van zelfvertrouwen. Denk bij lichamelijke klachten aan vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid of hevig transpireren. Als je teveel stress hebt, belemmert het je functioneren.

Oorzaken van stress

De oorzaken van stress noemt men ook wel stressoren. Onder stressoren vallen alle gebeurtenissen, situaties en ervaringen die het stresshormoon bevorderen.

Stressoren zijn  in twee categorie├źn onder te verdelen, namelijk fysiologische en psychologische stressoren. Fysiologische stressoren belasten ons lichaam. Zoals kou en warmte, verwondingen, chronische ziektes en/of pijn. Psychologische stressoren zijn voornamelijk gebeurtenissen, situaties, personen of opmerkingen die we negatief of bedreigend interpreteren.

Stresscoaching helpt je ontstressen

Ontstressen lijkt moeilijk, maar dat valt reuze mee. Stress bouwt zich stap voor stap op. Het is dus belangrijk dat je het ook stap voor stap afbouwt. Dat doe je met stresscoaching. Stress ontstaat vaak door je gedachten. Als je stopt met piekeren en je gedachten er gewoon laat zijn, zal de stress wegvloeien.

Heb je hulp nodig om met stress om te gaan? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek.